Training: ‘Ik leer anders’.

Leerproblemen praktisch en snel aanpakken met de training ‘Ik leer anders’. Een groot aantal leerlingen die moeilijk tot leren komen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden en begrippen, maar in beelden en gebeurtenissen. (plaatjes, filmpjes) daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden.

Beelddenkers zijn ruimtelijke denkers. Daardoor overziet een beelddenker in één oogopslag het geheel en kunnen zij vlot een oplossing bedenken. Het onder woorden brengen van die oplossing is alleen lastig.

Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand. Kinderen met dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, HSP en hoogbegaafdheid kunnen beelddenkers zijn zonder dat je het weet. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op dezelfde wijze wordt aangeboden.

Algemene kenmerken van jonge beelddenkers kunnen zijn:

  • Maken een trage, soms afwezige indruk
  • Maken liever gebaren, wijzen, doen voor of tekenen dan woorden te gebruiken
  • Zijn creatief in het bedenken van oplossingen
  • Hebben moeite om teveel instructies tegelijk op te volgen
  • Zijn snel afgeleid en ongeconcentreerd
  • Zijn goed in organiseren en de leiding nemen bij spelletjes
  • Zijn snel in het vinden van oplossingen
  • Hebben wisselende schoolprestaties

‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de visuele manier van denken van het kind. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leer je deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen. De methode helpt kinderen de weg te vinden in school maar ook in de rest van hun leefwereld. Dit kan al op jonge leeftijd.

Beelddenkers hebben veelal moeite met:

  • Taal: spellen en lezen
  • Rekenen: tafels, plus en min sommen
  • Onthouden van informatie
  • Concentratie: snel afgeleid
  • Organiseren en/ of klokkijken

Om juist dit soort problemen op te lossen wordt er gebruik gemaakt van veel visuele middelen in de training. Daardoor kunnen de kinderen alles beter onthouden en begrijpen ze de stof sneller. Ze leren alles op te ruimen en te visualiseren. Zo komen de kinderen snel bij de lesstof en wordt leren echt leuk en makkelijker.

De training bestaat uit minimaal 4/ 5 sessies van een uur. En thuis wordt er ook geoefend om alles visueel op te slaan.

Er wordt gewerkt aan de hand van het werkboek ’ik leer anders’.

Mocht je nog meer willen weten over de methode ‘ik leer anders’, kijk dan op www.ikleeranders.nl

Aanmeldformulier

Aanmelding training: 'Ik leer anders'.
Gecertificeerd 'Ik leer leren' Trainer